måndag 15 februari 2016

"Nej tack, jag vill inte ha godis".


Helgen är över.
(Va fan!)
Och efter en veckas sjukskrivning (dunderförkyld) så borde jag känna mig laddad inför en ny och frisk arbetsvecka.
Men nej.
Ångesten hänger likt ett mörkt moln ovanför mitt huvud.
Mest är jag väl rädd att min kropp inte klarar av den sociala påfrestningen.
Ljuden, ljuset, lukterna och, framförallt, all kontakt med människor.
Jag vill inte bli mer urladdad och energifattig än jag redan känner mig...."Gnäll".

Ett hälsosamt och effektivt bot mot förkylning.
Massor av småbitar av färsk ingefära i teét som man kan tugga på så det bränner gött i halsen.
En bra honung.
En till två matskedar kolloidalt silver om dagen.
C-vitaminboost i form av råsaft med extra anti-infalmmationskraft från ingefära och färsk gurkmeja.
Kallpressad kokosolja!
Mycket vila, inga mjölkprodukter, inget socker och inga andra livsmedel som påverkar immunförsvaret negativt (Rött kött, vete, sötningsmedel bl.a.).

I lördags var Mio på barnkalas på Drakens lekland.
Som ni kanske misstänker avskyr jag sådana ställen :).
Föräldrar som sitter med sänkta huvuden över mobilskärmarna med en stor kopp latte och en och annan kaka nära till hands.
Jag kan ju förstå barnen och hur satans kul det är att klättra, åka rutschkana, hoppa och bara leka loss rejält.
Men det är ju själva föräldrarnas brist på engagemang jag ogillar samt försäljningen av skitmat och onyttigheter (som alla verkar vara tvungna att köpa).

Oavsett.

Som ni vet käkar vi inte godis och sötsaker i vår familj och inte gjort sedan barnen föddes i princip.
Vi har varit hårda med det då jag vet hur fruktansvärt skadligt det är för barn i synnerhet, och självklart för människan i allmänhet.
Mio tackade artigt nej till godispåsen han blev erbjuden (Hans mamma jublade inombords :)).
Förr har han fått ta en bit sedan har jag slängt möget i soptunnan.
Föräldern till kalasbarnet trodde först vi skämtade men när han insåg att Mio menade allvar tappade han hakan.
Att det är så satans chockerande, och ovanligt, är skrämmande.
Att man ens tillverkar och säljer den formen av godis 2016 är för mig skrämmande.
Aston, vår äldsta påg, har tackat nej till godispåsen vid flera kalastillfällen redan, men nu var det den lilla trotsige filuren Mio som gjorde det.
Yay!
Stolt mor :)!



Fika och sötsaker är inte vår grej som sagt.
Men på alla hjärtans dag gav jag det råa chokladmoussen en chans.
Blötlagda cashewnötter mixas med mogen banan, rå kakao, dadlar, havssalt, lite vaniljpulver och vätska (cashewmjölk, färskpressad apelsinsaft eller vatten). Man kan smaksätta med rivet apelsinskal, chili, hackad mörk, gärna rå, choklad eller vad man nu än önskar.
Här är ett annat tips på chokladmousse som jag inte provat, men som låter väldigt gott.
Servera med en syrlig smoothie på frysta bär, banan, vanilj och ekologisk havre- eller sojadryck.





Ha en bra dag//Jennifer Levau



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar